Julen nalkas...


Den 14 december idag, bara 10 dagar kvar till julafton.

Vad jag önskar att jularna kunde vara som förut, som när man var liten. Allt var så okomplicerat. Allt var vackert och glittrande. Dagarna innan julafton kunde man knappt bärga sig... Nu känns det bara krystat.

 

Varje jul har vi firat i mina föräldrars hus. Pappa hämtar hem grannen från skogen som vi sen klär dan före julafton. Mamma lagar mat och bakar hela veckan innan så att det ska räcka till alla. Det är allt från skinka, lax, sill och köttbullar till Ris a?la malta och saffransbullar. Hela huset dekorers sen med tomtar och ljus.

Vid tolv på julafton börjar släkten komma: farmor & farfar, mormor & morfar, moster, faster och alla kusiner...Sen serveras maten lagom runt två tiden.

Efter ett par timmar runt matbordet och lite vila brukar det bli paket öppning runt klockan sex.

Hela golvet brukar vara täckt med presentpapper, sen ska allt nytt provas och testas.

Förra årets populäraste julklapp blev nog öl-pumpen som Siv och Benny fick.

När paketen är avklarade så är det dags för den obligatoriska skinkmackan och sen brukar det bli lite alkohol. Sen är det slut på julafton...

 

Många skulle nog tycka att man är lyckligt lottad som får fira en "riktig" jul med släkten, men det känns ändå som om det är nåt som saknas.

 

Har inte köpt några julklappar än heller *sucka* Har visserligen sagt ifrån till vännerna. Ska bara ge familjen i år. Vi bestämde att det var bättre att spara sina pengar och använda dom till nåt roligt i stället, tex en trevlig middag med gänget, eller som en biljett till Tuppens på Annandag Jul *ler* Bättre det än att köpa nå krimskrams.

 

Minns när storesyrran var Tomte. Förstod visserligen inte då att det var hon som var tomten, fick reda på det efteråt. Jag var nog bara runt 4-5 år då.

Kommer ihåg att hon fick en jätte stor stereo med två kassett spelare, LP spelare och CD spelare. Tyckte synd om henne som missat att Tomten varit här redan och delat ut alla paketen. Det var nog sista julen med henne.

Den 7 december 1989 dog hon, tänker på henne varje dag. Tiden och åren bara flyger förbi...


image18

Jag med lillebror Henrik och storasyster Cecilia

 

I morgon ska jag, mamma och pappa åka till Söderhamn och shoppa iaf, efter jag har jobbat klart. Hoppas på att hitta några julklappar och en snygg nyårsklänning.

Har nyss suttit och surfat nästan en timme på YouTube och kollat på mängder av klipp på Takida. Började med att jag skulle kolla in deras nya musik video till Curly Sue, sen hittade jag klipp från när vi var och såg dom på Peace and Love Festivalen -06. Vilka rysningar man fick!! Även om kvaliten sög på filmen... Fanns även mängder av klipp från årets Bollnäs Festival. Av alla konserter som jag har sett så ligger Takida lätt i topp. Har varit så grymt bra stämning och drag varje gång jag sett dom. Så dom första gången 2004 och dom har bara blivit bättre och bättre.

Hoppas det blir fler gånger snart nog..


*rock on*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0