Östersundstripp..

Så himla trött...

I natt kom jag hem klockan två från jobbet. Vi hade varit på tävling med Fröjdson och Mark i Östersund, ännu en gång...

Det var tredje gången på 21 dagar jag åkte dit upp på trav! Även om vi åker Horse Combi så tar det runt 3,5-4 timmar enkel resa. Känns som om jag kan den där vägen utan och innan och inte är den skön att åka heller, guppig och krokig. Knappt så man kan sova när man ligger där bak på sängen.

 

Fröjdson startade i lopp sju och Mark i lopp nio. Otur att dom skulle starta så sent men sånt är livet. Mark har kunna fått ett bättre startspår också, nr 13 i ett 15 hästar stort startfält, men eftersom det var första starten efter hans tävlingsuppehåll och vinterträning så spelade det inte så stor roll. Huvudsaken var att han skulle få ett lopp i kroppen, att han betedde sig och att han skulle vara fräsch och fin.

 

När jag fick för att hämta vojlockarna innan tävlingarna börjar kom dom på inskrivningen med Fröjdsons segertavlor! Helmer hade beställt ett exemplar åt sig själv och ett åt mig på dom två senaste segrarna. Han är nog en av dom snällaste. Blev så glad när jag fick dom! Det var väldigt fina bilder också. Kul att spara som minne...

 

Kvällen rullade på sakta men säkert. Det blåste väldigt kallt utanför stalldörrarna så jag höll mig mest inne med hästarna. Som tur var stod vi i samma stall som norrlands snyggaste lärling *ler*

Emma var på där också, men dom hade så många hästar till start så det kändes onödigt att gå dit att störa.

Plötsligt så var det vår tur att börja jobba också. När det väl börjar så går det fort och är intensivt. Så länge man ser till att allt är i ordning och planerar så går allt smidigt.

Fröjdson var först ut att värma, medan han var ute gjorde jag klart Mark. Sen var det bara att byta vagn när Fröjding kom in och skicka ut Mark. Både hästarna var pigga och fina i värmningarna.

 

Sen var det dags för start...

Frödson hade spår fem på volten och när starten gick for han i väg mot ledningen. Så långt gick allt som planerat. Vi hade hoppats på att han skulle få släppa till någon eftersom han går bäst i rygg, men ingen kom så han fick fortsätta...

När han passerad förbi oss sista gången hade Ulf ryckt tussarna och drev rejält. Det såg ut som om det började bli soppa torsk...

I början på upploppet kom två hästar väldigt fort och var förbi honom. Tänkte att han blir juh trea iaf, det är inte fy skam, men helt plötsligt fick han nya krafter och började kämpa sig tillbaka medan dom andra började tröttna! Dom sista metrarna var otroligt spännande men tyvärr hann han inte hela vägen fram...en fin andra plats blev det iaf *glad*

Han är i en otrolig form nu: 102 500 kr sen i januari!

 

Helmer duschade Fröjdson medan jag och Janne gjorde klar Mark. Markus hade varit lugn hela tiden. Innan tävlingarna hade jag varit orolig för att han skulle vara hingstig sen han blivit lite vildare nu som fyraåring men han skötte sig strålande.

Så loppet gick iväg och Mark kunde inte göra så mycket från sitt 13:e spår. Han hamnade bland dom sista i andra spår. Med värsta konkurrenten i ledningen, King Today D.S., och ett riktigt "lustempo" var Mark tvungen att börja avancera tidigt i spåren. Mindre än ett varv från mål gick han på i tredje, men ungefär mitt på långsidan lyfter en dum brudjävel ut sitt ök mitt framför honom. Öket tar inte en meter så Mark måste ut i fjärde spår och runda även det skrället! Där försvann nog segern...

Han svepte sen resten av fältet snabbt men ledaren hade redan hunnit få ett för stort försprång för att Mark skulle kunna hinna upp honom. Så det blev även en andra plats för honom, och som han såg ut! Han var så läcker när han sträckte ut över upploppet. Det ser så lätt ut när han springer...

 

Det var bara glada minner i stallet även den här gången. Jag har en känsla av att det här kan komma att bli ett roligt "trav-år". Janne nämnde V75...och fler stycken som kom och tittade på Markus sa: att den där, han är något extra..

Blir så stolt över dom när någon säger så om mina hästar. Pållarna som man sliter, jobbar och lever med större delen av sin tid.

 

Beate var snäll och gav mig sovmorgon i morse vilket var så skönt. Började halv åtta i morse och behövde bara köra en häst. Strålande sol hela dagen och Cowboy kändes som en miljon!

Veckan kunde inte ha börjat bättre... *glad*

 

Jag och Mark i somras i Sundsvall


*rock on*

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0