V75 i Skellefteå...

Vilken helg det blev!

Mark slutade 2:a!! Han var så himla duktigt!

På fredag förmiddagen rullade Bimbos stora hästlastbil in på gården med Mia vid ratten. Vi lastade in alla väskor som skulle med och sen styrde vi mot Lönns stall för att hämta upp fem hästar där.
Det var så mycket prylar som skulle med så vi fick nästan inte plats med allt i lastbilen.
Sen rullade bussen mot norrland och Skellefteå.
På vägen upp spelade vi kort och drack öl. Det var väldigt trevligt och mycket skratt. Vi stannade och åt mat strax innan Sunsvall, sen rullade bussen vidare.
När vi passerade Örnsköldsvik korsade vi gränsen på hur långt norrut jag varit, någonsin. Så resten av resan var helt okända marker... *smile*
Även om resan gick väldigt bra så var dom sista tio milen var väldigt dryga...

Vid sju tiden rullade vi äntligen in på stallbacken vid travbanan.
Det strulade lite när några norskar råkat ta Marks box, men det löste sig ganska fort med att Mark fick ta en annan box medan dom skottade ur hans box och rengjorde den. Under tiden red jag ut en sväng på honom så han fick sträcka på benen efter den långa resan. Red upp i skogen bakom travbanan och hittade en väg där som vi red på en bit, helt plötsligt skuttade en hare framför fötterna på oss. Jag blev nog mest rädd av oss två *haha*
Skogen var tätt och det mörknade snabbt så det blev ingen lång ridtur. När vi passerad ett område öppnade sig skogen en liten bit och vi såg ut över hela Skellefteå. Hela staden lyste upp väldigt vackert i mörkret.

När vi kom tillbaka till stallet gjorde vi klart allt inför natten och fodra hästarna, sen gick vi ner mot banan där det bjöds på gillad korv och öl mm. Det var ett kanon bra mottagande och alla var så himla trevlig!
"Hej SvartSara!" sa en av gubbarna när jag kom dit. För nån sekund blev jag helt ställd och fattade ingenting sen kom jag på att Emma varit där! *haha* Det var juh hon som sagt det till gubbarna så jag hälsade tillbaka att dom skulle säga "Hej LillEmma" nästa gång dom träffade henne. Allt efter två horor som tydligen fanns i Bollnäs för många år sedan och våra snälla föräldrar *hehe*

När vi ätit skjutsade dom oss till hotellet. Allihopa skulle bo på Scancid hotell. Efter att vi checkat in tog jag en välförtjänt dusch, det kändes skönt efter att sutit i lastbilen hela dagen.
Vid tio mötes vi upp allihopa nere vid entrén, tanken var att vi skulle försöka hitta någonstans att käka men dom flesta ställen hade stängt så Lönn å Marina gick på max medan vi andra stannade på hotellet och åt räkmackor.
Där nere satt även Marks hästägare som bjöd på öl. Kvällen blev trevlig även den. Vi hade tänkta att åka iväg och träffa Emma och dom men med tanke på morgon dagen så stannade vi kvar på hotellet. Det blev några till öl och även lite styrdans *haha*  Strax efter ett gick vi och la oss...

Min väckarklockan ringde kvart i sex då jag och Marina åkte och fodrade hästarna. Ute var det två minusgrader och frost på rutorna och i gräset! Hästarna mådde bra och var hungriga. Efter det åkte vi tillbaka till hotellet och åt frukost.
Efter det chekade vi ut och det var dags för allvaret...
Jag och Mark tog en ridtur på morgonen också så han skulle vara mjuk och smidig. Sakta men säkert börjades stallbacken fyllas på med hästar och folk. Mark var väldigt spänd och laddad men var ändå lugn, allt kändes bra iaf.

Dagen rullade på i sakta takt. Mark skulle värma efter lopp fyra. Så fort jag la på honom selen blev han lugn ås han nästan somnade. Då visste han vad det var dags för och vad som skulle hända.
Sen på banan såg han ut som en miljon när han travde runt med Ulf i vagen...men det gjorde även dom andra hästarna i hans lopp...jag började bli nervös redan nu.
Så blev det äntligen dags för loppet. 2640 meter skulle dom springa. Mark startade från bakspår med nr 8 på brickan. Så det fanns inte så mycket han kunde göra i starten så han tog rygg direkt på Örjan Kihlström med Pluton Du Goutier med spår ett. Till ledningen stack Lönns Staro After Eight, så det blev tredje invändigt för Mackan. Allt såg bra ut...loppet rullade på och i näst sista kurvan hoppade en av favoriterna och Örjan kom ut med sin häst i andra spår och Mark flyttade fram sin position till ryggledaren. Vilket var kanon! Skellefteå travet som har Open Strech på sin bana. Det betyder att det finns ett extra innerspår som den i rygg på ledaren kan använda men bara på upploppet...

Mark förstod inte först när Ulf drog i vänster tömmen och gav order om fullfart framåt, men efter nån hundradel fattade han och fick fart på benen. Över hela upploppet och hoppade jag upp och ner och kunde inte var tyst *haha* Jag brukar inte var sån men nu kunde jag inte låta bli. Det var så spännande!
När mållinjen kom var Pluton Du Goutier först och Mark strålande tvåa på 1.15,9! Jäklar vad kul det var!

Jag var på ett strålande humör sen resten av kvällen. Vi lämnade banan strax för klockan sex på kvällen. I lastbilen skålade vi för andra platsen med en öl *smile*
Vi spelade kort så länge det var ljust ute sen så försökte man sova resten av vägen hem. Strax innan Höga Kusten bron såg vi en brand vid sidan av vägen, det gick inte att se vad som brann men det var en rejäl kasa med brandbilar där redan...
Förutom det gick resan hem problemfritt. Vid två på natten rullade vi in på Lönns gård där vi lastade ur deras hästar innan vi åkte hem till oss. Mark var lycklig över att komma hem och gnäggade och studsade av glädje. Det första han gjorde när han kom in i sin box var att rulla sig *smile*

Tack vare andra platsen blir det finaler senare i höst, så det gäller att formen håller i sig!


*rock on*
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0