Bröderna Grimm, sagor och fantasi...

När jag saknar inspiration till mina tavlor brukar jag alltid surfa runt på nätet eller bläddra igenom någon av alla mina böcker. I går började jag bläddra i en bok jag fick av mamma: Bröderna Grimms Sagovärld Det är en nyproducerad bok av Andreá Räder.
Jag älskade Bröderna Grimm som liten. Tyvärr hittar vi inte dom böckerna längre som jag hade som liten., mins att jag älskade att bläddra i dom och titta på bilderna.
Många av sagorna kommer man ihåg men minst lika många har man glömt bort.
Den jag läste igår hette: Grodkungen och Henrik med Järnbanden

Utdrag ur berättelsen:
"...Så somnade de båda, och när solen väckte dem följande morgon kom en vagn förspänd med sex vita hästar som hade vita strutsplymer på huvudet och guldkedjor till seldon. Bak på vagnen stod kungasonens tjänare, den trogna Henrik.

 

Den trogna Henrik hade varit så bedrövad då hans herre förvandlats till groda, att han låtit spänna tre järnband kring sitt hjärta för att det inte skulle brista av sorg..."

 

Hur bra är inte det? Helt underbart. Får så många idéer direkt.

Jag älskar sagor. Det goda vinner alltid. Överallt är det feér, enhörningar, trollkarlar och drakar. Förr läste jag bara deckare, men det har jag nästan slutat med helt...Det blev ointressant att ständigt läsa om ond bråd död. Den ena boken och mordet värre än det andra. Det räcker att kolla på nyheterna, jag orkar inte läsa om mer död efter det.

Även Döden finns i sagorna och fantasyböckerna men den har sällan en framträdande roll eller så är den "romantiserad" om man kan uttrycka sig så..

Så mer Sagor till folket!

....Åh vad jag önskar jag var på väg till Göteborg och Metaltown just nu *snyft*...

*rock on*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0