Uppdrag Granskning...

Igår kollade jag på Uppdrag Granskning och jag blev så otroligt förbannad! Jag var tvungen att sticka ut och springa några kilometer för att lugna ner mig.


Ett utdrag om programmet från svt's hemsida:

Spåren leder mot hästslakteriet




I god tro lämnade fem olika hästägare i södra Sverige sina hästar vidare till en kvinna som sade sig behöva sällskapshästar.
Efter det är hästarna försvunna - och spåren leder rakt mot landets största hästslakteri.

DET HANDLAR om fem olika hästar, men historien deras tidigare ägare berättar är den samma.
De har alla kontaktats av en kvinna som heter Veronica Larsson.

Fallet med hästen Ametist är bara ett exempel. Ametist var en gång en lovande tävlingshäst, men en kotskada satte stopp för karriären och Ametist blev istället en så kallad sällskapshäst hemma hos Elisabeth Jogmark.

NÄR HENNES andra häst förra våren blev så sjuk att den fick avlivas annonserade hon ut Ametist på nätet. Hon fick snabbt svar av en kvinna vid Larsson.

De båda kvinnorna träffades kom bra överens.
- Hon gjorde ett jättefint intryck på mig. Hon behövde sällskap till sin häst Rolex, berättar Elisabeth Jogmark.

INNAN HON lämnade Ametist vidare till sin nya ägare skrev de ett kontrakt om allt som gällde Ametist. Veronica Larsson fick med regntäcke, vintertäcke med hals, svett-täcke, vitaminer och hö.

Och om Veronica någonsin funderade på att göra sig av med Ametist, måste hon kontakta Elisabeth först. Allt stod i kontraktet som Veronica skrev under.

DET VAR DET sista Elisabeth Jogmark såg av Ametist, och av Veronica fanns inte längre ett spår.
- Det var helt omöjligt att få tag i Veronica. Adressen...allting är falskt. Jag har skrivit brev och det har kommit tillbaka med "adressat okänd", berättar hon.

Ytterligare fyra hästägare Uppdrag granskning pratat med har råkat ut för precis samma sak. Och alla har de lockats av samma historia som lät så här i ett av mejlen:

"Mitt namn är Veronica Larsson.
Jag är en tjej på 25 år som är på jakt efter sällskap till mitt halvblod.
Jag såg på internet att du inte kunde ha kvar ditt varmblod och tycker att det är synd om han ska slaktas... kan köpa honom för en symbolisk summa, ge ett bra hem med hage att gå ut i, sommarbete, hovslagare, avmaskning och allt de där andra som en häst vill ha.
Låter detta intressant, hör av dig."

- Det är ju precis det hon sagt till alla, att hon letar efter en sällskapshäst och att hon precis har flyttat, säger Cissi Hagberg, som försökt ta reda på vad som hänt hennes häst Lukas, efter att Veronica Larsson hämtade honom.

 

VERONICA LARSSONS historia visar sig inte tåla dagsljus.
Hästen Rolex hon berättat om har aldrig haft sällskap av någon av de försvunna hästarna, hästgården hon pratat om är en etta med kök, hagen utanför är en balkong. Och så vidare.

Men det som bekymrat Elisabeth Jogmark mest är en helt annan uppgift. Den Veronica Larsson som hämtat de fem hästarna är inte vem som helst visar det sig - hon är ensam ägare till Sveriges största hästslakteri, Knorrevången i skånska Glimåkra...


Det är helt sjukt att en människa kan vara så kall och pengagalen, så utnyttjande, så äckligt lögnaktig!
Ja det är hennes hästar, men man gör bara inte så! Och jag hoppas att det åtminstonde går upp i rätten, sen hon skrev på kontrakt om hästen Ametist som hon har brytit, om dom inte kan haffa henne för nåt annat.
Hela familjen och slakteriet hade ett skumt skimmer över sig...Det ligger nog mer än en hund begraven där om man säger så...
Hon kunde åtminstonde vara ärlig och erkänna att dom är döda så dom gamla hästägarna slipper fundera vad som hänt med dom.
Och varför vägra hon lämna några kommentarer?

Tur att jag inte var reporter i det här programmet, då har jag nog blivit anmäld för misshandel..och jag skulle nog inte ha ångrat mig heller. Hon förtjänar att straffas i mina ögon.
Enda fördelen efter det hät är juh att borde bli lite svårare för henne att köpa hästar, om hon inte lyckas byta namn då vill säga...

Djur som ska slaktas eller avlivas ska iaf få göra det på ett värdigt sätt!
Sen är det juh lite av en skandal att det inte är mer ordning och koll på vilka hästar som avlivas..

Det är så man tappar förtroendet för människosläktet, man kan inte lite på någon och folk gör vad som helst för pengar *suck*

"Well that's where we are. You say we're on the brink of destruction and you're right. But it's only on the brink that people find the will to change."
-The Day The Earth Stood Still

*rock on*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0