Åke Svanstedt mfl skyldig? ja!...

All på jobbet följer mer eller mindre rättgången mot Åke Svanstedt, Glenn H Persson och Carl Johan Jepson.
Dom är anklagade för djurplågeri, för att ha använt grisfösare på hästar. Alltså satt ström i hästarna för att få dom att springa fortare.

Jag tror definitivt att dom är skyldiga...sen om dom blir dömda är en annan sak. Sen är man väl oskyldig till motsatsen är bevisad, som det så fint heter.
I alla år har man hört rykten om det. Folk som berättat att han hjälpt dom och använt det på sina hästar när han bodde i Sundsvall.

Men det starkaste beviset är min "kungshäst" som jag har skött hela tiden från han var två år, varenda start, banjobb mm, bortsett från dom åren han stod hos Svanstedt. Slutet av augusti 2006 åkte han till Åke och kom tillbaka till oss nu i våras, då jag fick honom i pass igen..

Hästen var då i allmänt dåligt skick när han kom. Ful i hullet och matt och dammig päls. Värst var dom stora kotsåren som det rann gult var ur! Han måste verkligen ha stått sist på listan hos dom. Ingen borste eller benskydd verkar han ha fått.
Allt liv var borta och det var en sliten gammal valack som stod på gången. Det smärtade i hjärtat att se honom.

Så till anledningen till att jag är så säker:
Sakta men säkert började han tillslut att komma tillbaka. Vi hade kört några banjobb med honom och allt var normalt.
Så skulle vi köra provlopp...och satte på den gamla utrustningen han hade hos oss: ett halvstängt huvudlag. Hela hästen började då skaka, men man tänkte inte mer på det just då. Många hästar kan blir nervösa. Jag tänkte bara "jaja, de var tufft hos Åke"
Han gick bra sen i loppet...men efteråt var han helt panikslagen! Han höll på att riva stallet. Det fanns ingen hejd på honom. Tillslut fick vi av huvudlaget och han blev lite lugnare men hästen fortsätte ändå att vara stressad ett bra tag efter det.
Efter det har det varit samma visa efter alla lopp..Till saken hör att det är världens snällaste och coolaste häst. Han var till och med lite lat av sig innan allt det här. Hästarna ska vara trötta när dom kommer in efter ett lopp, inte panikslagna!

Antagligen var det därför han tävlade med öppet huvudlag hos Åke...vilket vi hela tiden tyckte var konstigt. När vi hade honom var han för lat för att gå med öppet, men med halvstängt gick han kanon, bla fem raka segrar och en andra plats på V75..och lugn som en filbunke.

Nånting hände iaf med hästen när han var hos Svanstedt, och det är väldigt misstänksamt att dom satt ström på honom!
Om inte annat är det dåligt av en sån STORtränare att lämna tillbaka en häst i det skicket!
Vilken dålig reklam det är för sporten också!


1) En dammig pålle 2) Nytvättade sår, efter en vecka hos oss 3) Blank å fin igen

*rock on*

Kommentarer
Postat av: Issa

Hej igen:-9 Jag hade en häst när jag jobba i Sundsvall och han tog 2 segrar för oss, blank och fin i hullet sen såldes han ner till Gooparna och Svanstedt, efter nåt år så träffa vi på honom i hagen på Örebro travet tror jag det var, jättemager, långhårig och eländig... Nya tränaren skämdes jättemycket och förklarade att han precis kommit till honom, jätte tragiskt är var det är och det finns nog fler tränare som kör med grisfösare tror jag iaf men dom är för feg för att träda fram...

2009-11-30 @ 12:36:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0