Mina skräck favoriter...

Det här var svårare än vad jag trodde; att ta fram mina fem favorit skräckfilmer, eller rättar sagt dom fem stycken som skrämt skiten ur mig!
Några har gjort så jag haft svårt att sova på flera dagar, man har sett mystiska skuggor i ögonvrån och inbillat sig en massa *hehe*

Varje söndag brukade vi kolla på skräck förr om åren, nu är det lite mer varierat, men fortfarande film varje söndagkväll. Bästa tiden på helgen nästan.

Ett av kriterierna för att få vara med på just den här listan är att det ska vara en "skrämsel film", inte en blod och splatter film som tex Saw och Hostel. Inte eller någon "stab-film" i stil med Scream eller Halloween. Sen vägrar jag att se zombi-filmer!! Fy sjutton för zombis, det är nog dom värsta monstrerna! Inga gamla klassiska skräckfilmer är med heller alla är från åren mellan 2000-2010

Så här kommer dom:

1) The Decent (Instängd)
Herrejävlar! Ett kompisgäng med tjejer som bestämmer sig för att klättra i grottor. Bara det hade räckt! Grottor är otrevliga platser. Trånga, mörka och läskiga utrymmen, och så slänger vi in lite otäcka blodtörstiga monster på det. Monstrerna såg fruktansvärda ut! Vita och äckliga.. Hade hög puls genom hela filmen och satt med kudde framför ansiktet mesta hela tiden. Kommer aldrig gå i närheten av någon grotta.
Finns några liknade filmer, ex The Cave men den här är klart den bästa.

2) Paranormal Activity
En lågbudget film utan häftiga specialeffekter, bara ren och skär skräck!

Ett par tror att deras hem är hemsökt av någon slags ande så dom bestämmer sig för att försöka fånga det på film. Varje natt händer det något och hela tiden trappas det upp och blir värre och värre..

Det är en film som verkligen sätter igång fantasin. Ibland händer det inte så mycket i filmen men ens egen hjärna jobbar på högvarv och man sitter och skrämmer upp sig själv så det blir tio resor värre! Så fort klockan börjar sakta ner vet man att snart kan det hända nåt och pulsen stiger direkt.

Tydligen ska det finnas olika alternativa slut..

Jag sov på soffan, med lystet på och Kenny Startfighter på TVn, så rädd var jag! *haha*

 

3) White Noice

Efter den här filmen får jag panik så fort jag hör brus och ljud från högtalare och tv-apparater! Riktigt scary även om storyn hade kunnat varit lite bättre.

 

4) The Amityville Horror

En film om en familj som bosätter sig i ett hus där det skett fruktansvärda mord. En hel familj utplånades.. Efter ett litet tag så börjar pappan i huset bete sig konstigt och dotter börjar se människor. Sakta men säkert trappas det hela upp. En verklig nagelbitare. Påminner en hel del om The Shining. Både psykologisk och blodig. En av dom få filmer som verkligen är baserad på verkliga händelser..

 

5) The Others

En spökhistoria som utspelar sig under andra världskriget. En kvinna lever ensam tillsammans med sina ljuskänsliga barn i ett mörklagt hus. Märkliga saker börjar ske, och dom anar att dom inte är ensamma.. En psykologisk film som verkligen snurrar till det i huvudet! En rejäl twist. Obehaglig och vacker.


 

Man skulle kunna räkna upp hur många filmer som helst..men dom här har etsats sig fast mest av dom alla.

Har ni inte sett dom, SE DOM! Gärna med en kudde i närheten och trevligt sällskap *smile*


*rock on*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0