Långfredag...

Så var det Påsk tydligen. Har faktiskt fått två påskägg i år, ett från mamma och ett från Sanna i stallet. Det var så snällt *glad*

 

Igår fick jag välja om jag vela jobba hemma eller åka på trav till Östersund, vilket var ett lätt val: Östersund så klart! Mark skulle ju starta. Dit han åker, åker jag.

 

Vi lastade hästarna vid halv åtta. Förutom Mark skulle Sot Eld och Berras Linn Fame med.

Vi hade nu nästan fyra timmar framför oss i hästbussen. Det hade snöat rejält under natten så det var lite besvärligt att ta sig fram.

Jag sov iaf nästan 3 timmar av resan så den gick relativt fort.

 

I Östersund var det strålande sol och nästan 10 grader kallt. Hästarna var glada att få komma ur bussen och in i stallet. Mark gnäggade så det hördes över hela stallbacken. Han gillar att höras och synas. Han skulle starta i lopp 4, Sot Eld i lopp 7 och Linn i lopp 11.

 

Mark var grym i värmningen. Han var jätte pigg och Janne hade fullt sjå att hålla honom, såg ut som en rund miljon.

Sen stod han mest och sov tills det var dags för tävling. Han är nog den perfekta tävlingshästen...

Mark hade spår två på volten och gick i väg lugnt. Jag var som vanligt sjukt nervös. Kunde inte stå still en sekund...

Han fick iaf andra par utvändigt och det kunde inte bli mycket bättre. Det såg ut som om han bara joggade när han passerade oss.

Ungefär 800 m kvar till mål gick han på i tredje spår och gick till ledningen. Även om han stannade till lite när han kom upp jämsides med ledaren så Ulf fick peka lite på honom för att han skulle fortsätta. Sen drog han och lämnade dom andra bakom sig och vann med halv upploppet! Han var helt överlägsen!

Jag hoppas verkligen han får vara frisk och fräsch för han är verkligen den mest lovande hästen jag mött...

 

Jag stannade aldrig och såg segerdefileringen för jag gick tillbaka till stallet för att göra klart Sot Eld. Tyvärr gick det inte lika bra för honom, blev galopp två gånger om och inga pengar. Nu blir det eventuellt undersökning på honom i Sthlm. Dom har misstänkt ett tag att han har halsfel, sk entrapment. Där gomseglet krånglar och kan lägga sig som ett lock över luftstrupen och hästen får svårt eller kan inte andas.

Han är en väldigt lovande häst han också, men har inte fått till det. Hittills bara en seger på 11 starter.

Linn blev sen diskad som två i mål pga trängning, vilket känns som en tveksam diskning... men sånt är livet ibland. Mest synd om Berra, när hans märr för en gångs skull är duktig så blir hon diskad.

 

Halv sex lämnade vi Östersund iaf. Stannade bara för att handla lite käk på vägen.

Strax före tio var jag hemma i lägenheten. Det blev en långdag, orkade inte gör nåt då trots att både Andreas och Frida ringde och tycket jag skulle komma.

Slocknade vid halv tolv...

Idag hoppas jag att det blir en rolig fest med mycket drag. Jenny är hemma i helgen så bara det är extra kul!

 

*rock on*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0