En dag i mörkrummet...

Idag har jag framkallat mitt allra första egna fotografi! (med lite hjälp av Ida också)
Allt helt från scratch..från inställningarna på kameran, till att trycka på avtryckaren på den svinddyra Hasselbladaren, ta fram negatviet och sen plaska runt med bilden i alla olika badkar.

Själva framkallningen i sig var inte så svår, men det var besvärligt med att få ordning på inställningarna. Bilderna vela gärna bli för mörka För att ta reda på hur länge bilden skulle "belysas" vissade Ida mig hur man gör en ljussticka:



Den ljusa delen längst till vänster är belyst 1 sekund sen ökar den med en sekund för varje steg åt höger man kommer. Så när det var gjort och vi kom fram till att 2 sekunder såg bra ut var det bara att köra på.
Så här blev resultatet:

Modell: Ellinor som lillSatan

Så för att vara min allra första gång är jag jätte nöjd. Från början tyckta jag att det var hur krångligt som helst men nu så börjar jag förstå hur det fungerar, och det är riktigt kul!
Ska byta batteri och skaffa film till min pappas fina Pentax så ska jag ut och fota ännu mer! Visst är den fin? Den är köpt någon gång i början av 70-talet..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0