War Horse...

Mitt hjärta blöder!
Nyss hemkommen från biosalongen. Jag, Rebecka och Sara var och såg War Horse...
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva filmen...tror inte att jag kommer se den igen, hjärtat klara inte det.
Det var smärta, ångest och känslor genom hela filmen.

Det var en typiskt Spielberg film. Otroligt vackra scener, inte massa överdrivet prat. Dom har verkligen inte sparat på nåt. Hästarna är fantastiska!
Filmen handlar alltså om Albert och hans häst Joey på den Engelska landsbygden när första världskriget bryter ut.
Man får följa deras olika öden genom filmen och uppleva krigets hemskheter. Krigsscenerna var verkligen fruktansvärda! En film jag kom att tänka på var "Saving Private Ryan", fick samma hemska känsla när jag såg den. Känslan som vrider varje muskel och nerv i kroppen när man inser att det här har hänt, och händer. Människor och djur som dött för sitt land, för någon annas sak.
Scenerna i skyttegravarna är smärtsamma och man känner ångesten växa, men mitt i allt det hemska dyker små strimmor av hopp upp.
Bitvis får man följa Joey och andra sekvenser Albert. Man får även se från både engelsmännen och tyskarnas sida, vilket jag verkligen gillade och som gav filmen mer djup. Är fortfarande helt skakis i kroppen.
Kan nämna att jag gillar slutet och att jag i stort sätt grät genom hela filmen. Försökte verkligen att undvika att snyfta men ibland gick det verkligen inte.
Att se en häst galoppera fram i fullfart är en av dom mäktigaste sakerna som finns.




Mackan och dom andra ska få extra morötter på tisdag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0